Followers

Thursday 4 April 2013

Alamak, BISUL!!!

Assalamualaikum....

korang,, alamakk!! aku kena terkena bisul!! BISUL! terkena?? yupp jadik bisul. perghhh sedap giler. sedap sakit yang teramat sangat. eh jap, korang taw tak bisul tu apa? lebih kurang macam jerawat la, tapi kesakitan tu memang lain la. sakit ya ampun, Tuhan je taw. saper pernah kena tau la kan. 

meh nak kasi ayat baku tentang definisi bisul. hhihihihi BISUL adalah masalah jangkitan biasa dialami setiap orang sama ada kanak-kanak atau orang dewasa. Jangkitan bermula apabila bakteria atau parasit pada kulit merebak ke lapisan dalaman kulit menyebabkan ia kemerahan, bengkak, berisi nanah dan menyakitkan.

Bisul selalunya bermula dengan ketulan merah yang bengkak, berisi nanah, membesar dan menjadi lebih sakit sehinggalah ia pecah dan nanah mengalir keluar. Dalam masa 24 jam, ketulan merah ini akan berisi nanah. Ia akan membesar dan menjadi lebih sakit selama lima hingga tujuh hari, kadangkala mencecah saiz bola golf sebelum hujung yang berwarna putih kekuningan akhirnya pecah. Bisul selalunya akan hilang dalam masa dua minggu. ayat ini adelah ayat copy & paste. 

disebabkan kesakitan yang teramat sangat, maka aku pun google lah carik penawar la kunun2 kan. ting!!!!! sumber yang telah pun aku percayai, cam ne nak ilangkan bengkak pada bisul adelah dengan sapu kapur sireh kat tempat yang kena tu. nak cuba la. hope berkesan. 

disebabkan jugak kapur sireh tak de kat umah aku, maka aku kena bergegas ke rumah mak tok aku. 
hihihihihi maaf ya tok, nak pinjam kapur sireh, nak sapu kat tempat bisul ni. 

sorry taw, aku tak dapat nak share gambar bisul aku ni, sebab bisul ni bertapa kat tempat baekk punya.
jadi, aku tak sanggup nak mencapture kat korang. harap maklum.

tak tahan sakit bisul ni, nak demam pun ade. lenguh2 satu badan ni. 
sekian sahaja entry tentang BISUL. Nak g cari kapur siren. bubyeeee








No comments:

Post a Comment

Assalamualaikum & salam sayang
Sila tinggal kan komen anda
Kalau suka sila Like
-thanks singgah sini, jemput datang lagi yer.
mmuaacksss

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...