Followers

Thursday 23 May 2013

Hipokrit kah aku?

Assalamualaikum

Wah tajuk entry, bukan main ilmiah gitu... tapi isi nya nanty? nan hado la.. hahaha eh, kejap. aku series la. yes, hipokrit. kekadang terfikir, hipokritkah aku? ehmm, before tu, tau tak korang meaning  hipokrit ? 

antara mainan mulut kebanyakkan orang  :   
"ala die tu buat baik, hipokrit je tu", "ceh, hipokrit betul aku, takut la nanty die taw aku sebenaqnya cam na?" , "depan je berlagak alim, balakang apa yang tak de, tau sangat org hipokrit cam tu", "tak suka cakap je la, tak payah la nak hipokrit bagai".

meh nak terang kan.  pura-pura baik la sangat tapi sebaliknya.atau erti kata len orang kata orang yang memperlihatkan keadaan diri lain daripada yang sebenar.. ok sekarang dah faham?
apa tu hipo+krit=hipokrit  Tunjuk baik! tapi tak! tunjuk pandai tapi tak! tunjuk Alim tapi tak sangat!
tunjuk kaya tapi tak!padahal miskin ye pun!
 tunjuk macam-macam la yang memperlihatkan dirinya tu hipokrit!

aku rasa korang pun pernah atau akan pernah untuk ungkapkan ayat2 sebegini kan? kalu aku, yes!.
 pernah sangat. orang cuma tau cakap jer, kita ni hipokrit la, apa la.. tapi tau tak korang punca sebab kenapa kita mesty jadi seorang yang hipokrit? benda tu semua bersebab okeh. tak de sebab untuk orang sesuka aty nak berlakon tak tentu pasal. melain kan la kalu jenis yang memang macam gitu.

pada aku, aku selalu menipu diri sendiri dan orang lain. bukan sebab kepentingan diri atau nak tunjuk sana sini benda yang kita tak pernah ada.. tapi kerana nak jaga hati dan perasaan. kerana ingin kan yang terbaik. kerana tak nak sakit kan haty sesaper.  salah ker?  sesiapa pun, berhak untuk menjadi hipokrit dan terjadi hipokrit. okeh, apa aku merepek ni?? sila paham.

sebenarnya, motif yang aku nak sampaikan adalah, AKU DAH PENAT. penat dengan semua ni. aku dah letih nak senyum depan semua orang, padahal secara hakikat nya, haty aku sendiri terguris. sesungguhnya, aku dah tak mampu nak care semua org disekeliling aku. sebab, ade masa aku perlukan sesuatu yang berunsurkan keikhlasan. tulus dari haty. 

tapi aku yakin, esok apa yang akan terjadi, aku pasty akan tersenyum lagi biarpun dihati hanya tuhan yang tahu. sebab aku bukan macam orang lain, pandai senyum kat depan.... tapi dalam haty menyumpah itu ini. 
jenis aku, sampai masa yang tak de bom pun boleh meletup. insyaALLAH rasanya masih boleh teranggung lagi. tak tau la untuk the next future kan. 

senyum lah walau  terluka. walau juga dalam keterpaksaan. 
HIPOKRIT kah aku? 



No comments:

Post a Comment

Assalamualaikum & salam sayang
Sila tinggal kan komen anda
Kalau suka sila Like
-thanks singgah sini, jemput datang lagi yer.
mmuaacksss

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...